SuperFlavon




wiśnia

Mają zbawienny wpływ na nasz organizm i  wygląd. Są szczególnie dobroczynne dla serca, ale nie tylko. Owoce mają lekko kwaśny i cierpki smak, ale są orzeźwiające, niskokaloryczne i zdrowe. W Polsce znajdziemy aż 60 odmian wiśni. Do czego wykorzystywana jest wiśnia : soków, syropów, konfitur, kompotów, dżemów, likierów, win, nalewek, ciast, jogurtów, serków i lodów. Wiśnia kwitnie w kwietniu i maju a owocuje w lipcu. Smak owocu wiśni jest słodko-kwaśny. Wiśnia zawdzięcza swą czerwoną barwę antocyjanom, które są zawarte w skórce owocu. Wiśnia kojarzy się także z Japonią, która często nazywana jest „Krajem kwitnącej wiśni”.

Wiśnie

Co zawierają?

 

W wiśniach znajdziemy witaminy tj. C, A, K, z grupy B (B1, B2, PP, kwas foliowy) oraz cenne minerały: żelazo, miedź, sód, mangan, fosfor i wapń. Owoce te dostarczają nam również błonnik, pektyny, kwasy organiczne (jabłkowy, cytrynowy), a także melatoninę i inozyt (zwany witaminą B16), który zapobiega siwieniu. Oczywiście wiśnie są także świetnym źródłem flawonoidów, w tym głównie antocyjanów i kwercetyny. 100 g owoców wiśni zawiera 350-400 mg antocyjanów.

 

Właściwości wiśni – dla zdrowia

 

Wiśnie wywierają korzystny wpływ na układ krążenia i naczynia krwionośne. Zawarte w nich flawonoidy wzmacniają , uszczelniają i uelastyczniają naczynia krwionośne oraz poprawiają krążenie w naczyniach włosowatych (także oczu). Składniki aktywne znajdujące się w wiśniach regulują ponadto pracę serca, a występująca w śladowych ilościach kumaryna obniża lepkość krwi.

Oczywiście ze względu na obecność bioflawonoidów są  świetnym antyoksydantem. Spożywanie wiśni wzmacnia także odporność oraz oczyszcza organizm z toksyn i szkodliwych produktów przemiany materii. Wiśnie mają działanie moczopędne (pomocne w oczyszczaniu dróg moczowych) oraz odkwaszające (regulują gospodarkę kwasowo-zasadową). Wiśnie wpływają także korzystnie na pracę układu pokarmowego (żołądka, wątroby, trzustki), zawarty w nich błonnik poprawia perystaltykę jelit, a kwasy organiczne pobudzają procesy trawienia.

Sok z wiśni wskazany jest dla osób borykających się z problemami z zasypianiem – zawiera melatoninę, która reguluje rytm okołodobowy i ułatwia zasypianie. Melatonina jest również skutecznym antyoksydantem, który pomaga utrzymać optymalne funkcjonowanie mózgu i zapobiega zmianom degeneracyjnym w układzie nerwowym związanych z wiekiem.

 

Wiśnia na gałęzi

 

Właściwości wiśni – dla urody

 

Spożywając wiśnie poprawiamy urodę od wewnątrz. Owoce te odżywiają, regenerują i rewitalizują skórę oraz udrażniają pory skóry. Wykazują także pozytywny wpływ na włosy. Substancje czynne zawarte w wiśniach opóźniają procesy starzenia i powstawanie zmarszczek. Są także naturalnym filtrem UV (wyciągi z wiśni dodaje się do kosmetyków do opalania). Wiśnia sprawdza się jako dodatek do rozmaitych kosmetyków np. szamponów, mydła, olejków i balsamów.

 

Następny składnik żeń-szeń.