burak ćwikłowy

Burak to prawdziwa skarbnica zdrowia, ale często bywa niedoceniany. Często pojawia się na stole tylko ze względu na walory smakowe, a zapomina się o jego dobroczynnych właściwościach. Najlepsze są buraki o średnicy do 8 cm. Najcenniejsze są gatunki: Czerwona Kula, Glob F1 oraz Burak Opolski. Aby zachować ich wartość najlepiej ugotować je w zupie lub upiec w skórce i obrać przed jedzeniem, albo po prostu pić sok z surowych buraków. Warto aby gościły na naszych stołach jak najczęściej. Są małokaloryczne lecz mają dość wysoki indeks glikemiczny IG=64. Im kolor buraka jest ciemniejszy tym więcej zawiera on cennych dla zdrowia antocyjanów.

Czerwone buraki

Co zawiera burak?

 

W warzywie tym znajdują się następujące witaminy: C , z gr. B (B1, B2, PP, B6 i kwas foliowy), A. Burak czerwony to niezwykle bogate źródło minerałów: żelazo (ważne w procesie krwiotwórczym), wapń, magnez, potas, mangan, sód, miedź, chlor, fluor, cynk, bor, lit, molibden, kobalt oraz bardzo rzadko spotykane rubid i cez. Zawiera także pektyny, kwasy organiczne: jabłkowy, cytrynowy, winny, szczawiowy. To jednak nie wszystko – w buraku występują także inne cenne składniki: betaina i betanina oraz liczne polifenole – kwasy fenolowe (chlorogenowy, kawowy, felurowy, p- kumarynowy) i flawonoidy (duże ilości antocyjanów, kwercetyna, kampferol, myrycetyna).

 

Buraki ćwikłowe dla zdrowia.

 

Zawarte w burakach barwniki (antocyjany, betanina) są bardzo silnymi antyoksydantami, które unicestwiają RFT (Reaktywne Formy Tlenu) i wolne rodniki, które mogą uszkadzać DNA i prowadzić do mutacji w komórkach.

Buraki wykazują dużo dobroczynnych właściwości dla układu krążenia: m.in. są wspaniałym środkiem krwiotwórczym, nawet 4-krotnie zwiększają przyswajanie tlenu przez komórki, wspomagają serce, poprawiają krążenie krwi, a także pomagają w przywróceniu i utrzymaniu prawidłowego ciśnienia (obniżają wysokie ciśnienie). Ponadto częste spożywanie buraków pomaga unormować poziom cholesterolu oraz przeciwdziała zwapnieniu naczyń krwionośnych.

Ponadto buraki mają właściwości odkwaszające organizm – przywracają równowagę kwasowo zasadową, a także działają oczyszczająco – wspomagają detoksykację – pomaga w usuwaniu metali ciężkich oraz szkodliwych produktów przemiany materii, wspierają pracę wątroby – przyspieszają usuwanie toksyn i kwasu moczowego z organizmu oraz regulują przemianę materii (cynk, mangan, miedź) i mają działanie moczopędne.

Ponadto regularne spożywanie buraków powoduje:

– wzrost odporności organizmu;

– poprawa samopoczucia;

– wspomaga proces odnowy organizmu (ważne w okresie rekonwalescencji);

– łagodzi skutki nadużywania alkoholu;

– pomaga w stresie, zmniejsza napięcie nerwowe, wzmacnia koncentrację refleks, pamięć, pomocne w zaburzeniach snu;

– wspomaga wzrost i rozwój organizmu;

– dieta bogata w buraki połączona z aktywnością fizyczną zwiększa wytrzymałość organizmu, stymuluje rozwój masy mięśniowej i poprawia wydolność fizyczną organizmu;

– witamina A, beta karoten, antocyjany – ważne dla wzroku;

 

Buraki są szczególnie wskazane:

 

– dla kobiet w okresie menopauzy – dotleniają serce, wspomagają jego pracę, regulują ciśnienie krwi, łagodzą objawy przekwitania np. uderzenia gorąca.

– kiedy dopada nas zespół przewlekłego zmęczenia (senność, znużenie, apatia) – buraki pod różnymi postaciami szybko przywrócą energię, chęć do życia i dobre samopoczucie.

– dla kobiet w ciąży i okresie karmienia, dzieci, młodzieży, oraz dla osób uprawiających sport (wzmacnia sprężystość mięśni i pomaga usuwać zakwasy).

 

Burak czerwony

 

Burak a uroda. Korzystne właściwości.

 

Podobno grecka bogini miłości Afrodyta zawdzięczała swoją urodę właśnie burakom.

Spożywanie buraków pomaga zachować zdrowy, młodzieńczy wygląd i poprawia kondycję skóry, włosów i paznokci. Korzystnie wpływa także na stan naczyń krwionośnych. Przydatne są również w utrzymaniu szczupłej sylwetki, dietach odchudzających – zawarty błonnik przyspiesza przemianę materii.

 

Następny składnik czarna porzeczka.